Suomalaiset lentopallofanit ovat kulkeneet ympäri maailmaa kisoja katsomassa jo ennen suomalaisen lentopalloilun virallisen faniyhdistyksen, FinFanTeamin perustamista.

”Yhdessä Lentopalloliiton ja matkanjärjestäjä Aikamatkojen kanssa sekä omatoimimatkoinakin teimme useita matkoja ulkomaille”, kertoo todellinen lentopallon pioneerifani Jaakko Jaska Lepistö. Saimme häneltä kisatunnelmia jaettavaksi, meidän kaikkien fanien iloksi.

Miesten maailman liiga, EM-kisat ja olympiakarsinta vuonna 2011

Vuosi oli faninäkökulmasta kiireinen ja antoisa – matka vei Portugaliin, Itävaltaan ja Kroatiaan. Toukokuussa 2011 pelattiin miesten maailmanliigaa Portugalin Povoa de Vazimissa, joka oli todella hieno paikka meren rannalla. Kiihkeät pelit, niin kentällä kuin katsomossa. Elettiin tunteella.

Syyskuussa pelattiin miesten EM-kisat Itävallan Innsbruckissa. Fanit lensivät Muncheniin, ja siitä bussilla Innsbruckiin, jossa riitti nähtävyyksiä pelien lomassa. Tietysti kävimme kuuluisalla hyppyrimäellä, menimme hissillä korkealle vuoren päälle, josta oli aivan mahtavat näkymät.

Oppiakin tuli tälläkin matkalla eli pitäisi tiedustella etukäteen, mitä tarjottava on järjestäjällä. Pelilipulla sai käyttää julkista liikennettä ilmaiseksi, ja lipunmyynnissä paikallisen lehden näyttämällä sai lipun alennuksella. Eihän me näitä tiedetty, vaan saimme ne vasta tietoon turnauksen kuluessa.

Pelipaikalla kaikki ylimääräinen tavara piti jättää aulaan, ja laittaa tavaroihin nimilappu päälle. Tyrvään Pappa yritti viedä “vesipulloa” sisälle. Järjestyksenvalvoja pysäytti, otti pullon, avasi sen ja haistoi, tuumasi “no water “. Siiihen Pappa tuumasi kylmän viiileästi “Yes, yes, it`s Finland water” Vesipullo jäi kuitenkin narikkaan.

Pelit jatkuivat Wienissä, johon suhautettiin junalla. Majoituksesta oli pitkä matka pelipaikalle, mutta metrolla se sujui mutkattomasti. Erään pelin jälkeen tuumasimme, että pistetäänpä taas lauluksi. Laulu oli Juicen joku biisi, alku meni hyvin, mutta sanat unohtuivat ja laulu meni hyräilyksi. Jaska ehdotti, että lauletaan jotain, minkä kaikki osaa. Hetken kuluttua metroasemalla raikui “Jänis istui maassa”. Kuuntelijoilla oli hauskaa, ja suomalainen fanikulttuuri kasvatti mainettaan.

Miesten olympiakarsinnat pelattiin Kroatian Osijekissa, johon lähdettiin tällä kertaa pienellä, kuuden hengen porukalla. Perillä tavattiin vielä viisi suomifania. Matka oli kaikin puolin ikimuistoinen…

Miesten olympiakarsinta Bulgarian Sofiassa vuonna 2012

Jälleen uusi tuttavuus faneille. Halli ja olosuhteet olivat hyvät. Mutta, mutta… Sofiassa saattoi aistia selvästi vielä Venäjän vallan jälkimaininkeja. Turisteja ei oikein pidetty arvossa ja salilla kunnioitus vastustajaa kohtaan oli ala-arvoista. Siitä räikein esimerkki oli se, että vierailijan kansallislaulun aikana osa Bulgarian kannattajista ei noussut edes ylös.

Tukala tilanne sattui yhdelle pariskunnalle, joka tuli peliin taksilla. Taksikuski vaati korvauksia noin kolmenkympin edestä sikäläistä rahaa matkasta, vaikka siitä olisi pitänyt maksaa vain vitosen. Pariskunta sanoi, ettei se maksa sitä summaa. Taksikuski meni taksin ulkopuolelle ja löi taksin ovet lukkoon. Niitä ei saanut sisältä auki. Hän kävikin aina välillä kysymässä pariskunnalta, maksaako se. Pakkohan se oli maksaa se kolmekymppiä!

”Haasteita toi myös vaellusmatka vuorelle, jossa oli lunta ja sumuista. Osa suomalaisista oli matkassa kesävaatteilla. Vanhin oli jo 70-vuotias ja ajattelimme jo, mitä tässä tapahtuu. Emme päässeetkään huipulle vaan jouduimme pyörtämään takaisin. Huipulla piti olla meille ruoka, nyt oltiin välitasanteella, jossa sitten tilasimme ruokaa. Keittiöllä oli kuitenkin niin vähän porukkaa, että teimme itsellemme ruuan heitä auttaen. Lämmitimme ranskalaisia ja teimme salaattia, jotta saimme syödäksemme”, Jaakko Lepistö kertoo.

Miesten EM-kisat Tanskassa syyskuussa 2013

Tanskassa pelejä oli kolmella eri paikkakunnalla: Herningissä, Odensessa ja Kööpenhaminassa. Herningissä oli hieno halli ja hyvät järjestelyt, joskin halli vähän syrjässä. Eräs paikallinen pubin pitäjä oli innokas Suomi-fani, hän oli koristellut pubinsa sinivalkoiseksi. Ulkopuolelle seinään oli laittanut jopa kiinni lentopalloverkon ja lippuja. Myös suomalaista karaokea tarjolla, eli siitähän tuli fanien kantapaikka. Ulkomainen mediakin viihtyi ko. paikassa, ja haastatteli faneja. Suomalainen lentopallokansa ylitti siis kansainvälisen uutiskynnyksen.

Odensen kautta Kööpenhaminaan, jossa oli todella iso halli ja vain kourallinen suomalaisia paikalla. Sai pitää mökää täysin palkein. Kaupunkina teki kyllä lähtemättömän vaikutuksen.

MM-karsinnat Slovakiassa tammikuussa 2014

Miesten MM-karsinnat pelattiin tammikuussa 2014 Slovakian Popradissa. Turnaus, jonka muistaa aina. Krakovaan lentäen, ja bussilla yli Tatra-vuoriston pieneen Popradin kaupunkiin. Ensin ajoimme jäähallin pihaan ja ihmettelimme, että täälläkö pelataan. Onneksi ei pelattu, oikea hallikin löytyi pienen etsinnän jälkeen. Ihmetytti, että oliko turnaus tahallaan järjestetty niin syrjään, eikä näin ollen ainakaan Suomi-fanit tulisi paikalle. Siinä järjestäjät erehtyivät pahan kerran, paikalla oltiin sankoin joukoin.

”Turnausvoitto ja paikka MM-kisoihin oli selvä. Täytyy rehellisesti tunnustaa, että viimeisen pelin jälkeen ja MM-kisapaikan ratkettua tuli itku”, muistelee Lepistö.

Mitähän tapahtui sitten maaliskuussa 2014? Taidettiin perustaa suomalaisen lentopalloilun faniyhdistys 🙂